onsdag 8 april 2009

Lika rättigheter

För en vecka sen röstade riksdagen igenom att samkönade par ska ha rätt att gifta sig. Visserligen kan präster fortfarande vägra viga homopar, men detsamma gäller även heteropar. Återstår att se om homopar kommer att vägras vigsel i större utsträckning än heteropar.

Själva äktenskapet som sådant intresserar mig inte ett dugg, det är bara en uråldrig och omodern institution som borde ha kasserats för längesen. Men eftersom den formen lever kvar ska jag ha precis samma rätt att gifta mig som någon annan, diskrimineringen i sig är ju helt åt helvete. Därför blev jag glad att riksdagen tog detta beslut. Som vanligt röstade en hel drös av dessa förbannade jävla kuk-kristdemokrater mot förslaget. Att det sitter kristdemokrater i Sveriges regering är fanimig otäckt. Får glädjas åt att jag bor i Sverige ändå och inte i USA. Kyrkohögern over there skulle jag vilja skjuta av.

Kanske kan Portia de Rossi omvända några ufon i sitt hemland med lite tur.

1 kommentar:

r1ll0.blogspot.com sa...

Kyrkligt äktenskap ingås mellan man och kvinna, därav motståndet från KD då bibeln är rätt tydlig med detta. Att det sedan diskriminerar i dagens samhälle och att bibeln redan modifierats allteftersom att passa oss gör det knappast berättigat i kristna kretsar att viga män med män och kvinnor med kvinnor. Vi kan i så fall snart lika gärna säga att religionen spelat ut sin roll, eftersom vi bara följer de bitar som passar oss ändå.